>

Sunday 21 December 2014

Anak Anda Tak Mahu Makan?


kurang selera makan
Sumber Googgle



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Anak Anda Kurang Selera Makan? Seorang ibu mana yang tidak risaukan anaknya yang kurang selera makan. Biasanya kanak-kanak yang kurang selera makan ini mereka kurus dan wajah kurang bermaya. Kanak-kanak yang sedang mengalami tumbesaran sememangnya perlu makan untuk mendapatkan nutrien yang lengkap. 

Nutrisi yang lengkap diawal perkembangan kanak-kanak adalah sangat penting untuk perkembangan jangka panjang kanak-kanak. Oleh itu, sebagai ibu bapa anda perlulah memastikan anak anda mengambil makanan yang berkhasiat dan mempunyai nutrisi tang lengkap di awal perkambangan anak-anak anda.

Apa kata doktor Mengenai Anak Yang Tidak Mahu Makan ?


Saya ada membaca jawapan Dr Zubaidi kepada soalan seorang ibu risau tentang anaknya yang berumur 1 tahun 6 bulan yang sukar untuk makan sehingga sekiranya lapar pun hanya makan dua hingga suap sahaja. Sekiranya kita berada  di tempat ibu tersebut pasti kita juga akan berada dalam kerisauan.


Jawapan doktor mengenai soalan ibu risau ini, Dr Zubaidi mengatakan masalah anak sukar untuk makan agak biasa pada umur sekitar setahun.

Banyak punca anak anda mempunyai masalah ini. Sekiranya anak anda sihat dan telah mendapat pemeriksaan doktor, maka ada beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan masalah sukar makan ini.
 


10 Langkah Mengatasi Masalah Anak Sukar Makan - Dr Zubaidi

1. Kebiasaannya kanak-kanak suka memilih makanan.  Mereka akan memilih makanan yang mereka sahaja pada kebiasaannya.

Oleh itu, janganlah memaksa anak anda mencuba makanan baru, sentiasalah menyediakan makanan kegemaranya disamping memastikan makanan itu berkhasiat.


2. Jangan cuba memujuk anak anda makan dengan menjanjikan sesuatu jika mereka dapat menghabiskan makanan. Biasanya ada segelintir ibu bapa yang menjanjikan makanan yang tidak sihat seperti gula-gula atau coklat. Langkah ini sebenarnya salah, kerana anak-anak anda akan lebih gemar kepada makanan kurang berkhasiat yang dijanjikan. 

Hal ini akan menyebabkan mereka akan menjadi semakin minat kepada makanan yang tidak berkhasiat.


3. Hiaskan makanan dengan warna-warna yang terang seperti meletakkan lobak merah pada sayuran bewarna lain agar makanan yang disediakan kelihatan menarik dan sedap.


4. Galakkan anda untuk makan lebih banyak. Sekiranya anak anda tidak dapat menghabiskan makanan, jangan paksa dengan memarahi atau merungut. Jangan sesekali menunjukkan wajah yang marah atau risau apabila mereka tidak dapat menghabiskan makanan kerana ada kalanya mereka sengaja tidak mahu makan untuk menarik perhatian ibubapa.


5. Mempelbagaikan makanan yang diberikan kepada mereka supa mereka tidak bosan. Contohnya seperti roti atau biskut serta buah-buahan.


6. Sekiranya anak anda masih tidak mahu makan nasi pada masa yang biasa dihidangkan, jangan paksa. Berikan makanan selain nasi dengan lebih banyak asalkan makanan tersebut berkhasiat setelah beberapa jam kemudian.


7. Ketika anda sedang menyediakan makanan, beritahu anak anda bahawa hidangan sedang disediakan sekurang-kurangnya 15 minit awal untuk membina selera terutama sekali sekiranya mereka sedang leka bermain.


8. Pilih masa makan yang tetap kerana ini membantu kanak-kanak menjadi lebih mudah lapar apabila waktu yang ditetapkan tiba.


9. Makan bersama ahli keluarga yang lain dan jadikan sebagai waktu makan yang ceria bersama keluarga. Biasanya makan bersenderian akan mengurangkan selera mereka.


10. Jangan bertelagah dan marah-marah ketika makan. Jadikan suasana makan sebagai suasana yang santai dan mengembirakan.

Cadangan Supplemen Shaklee Untuk Mengatasi Masalah Anak Kurang Selera Makan


Untuk mengatasi masalah anak yang kurang selera makan atau tak suka makan ini saya mencadangkan:




    • Mempunyai nutrisi yang lengkap dengan 24 jenis mineral dan vitamin.
    • Kaya dengan protein yang boleh membantu menyihatkan sel
    • Mempunyai selenium sebagai antioksida
    • Mengandungi asid folik,biotin, kalsium dan magnasium

Selain tu anda juga boleh tambahkan Chewable Vita-C Plus Shaklee atau Omega Guard Shaklee untuk tingkatkan imunisasi serta makanan tambahan yang baik perkembangan untuk otak anak anda.


Antara Testimoni

anak tak mahu makan


anak tak mahu makan

tambah selera makan dan kuatkan antibodi



Anda mungkin meminati :



Ha..Meal Shake ni sangat bagus untuk kesihatan anak anda..sebab semua nutrisi yang anak anda perlukan ada dalam Meal Shakes Shaklee ni..
Meal Shake ini juga mempunyai 11 jenis mineral, 9 jenis asid amino, sumber fiber & protein yang terbaik, kaya dengan kalsium, dan indeks glisemik yang rendah. 
jadi...

Jom dapatkan Meal Shakes Shaklee untuk si comel anda..
dengan klin gambar dibawah atau hubungi saya seperti maklumat yang tertera dibawah untuk Beli Meal Shake Shaklee kepada si comel anda 

mealshake


eh..nanti dulu..sempena bualan disember 2014 ini Shaklee telah membuat promosi keatas produk Vitamin c dan Vitamin E serta Shaklee Collagen Powder


kolagen


untuk keterangan lanjut jom klik link:
Inginkan penjimatan lebih 5% pembelian produk shaklee dengan menjadi ahli Shaklee?? Untuk maklumat lanjut klik link dibawah ini.




# produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.


#untuk sebarang pertanyaan @ maklumat lanjut sila hubungi :-


Anis Nasuha
SID : 1154703
Whatsapp/sms : 019-5690905
Fb/pinterest/intagram/tweeter : Anma’s Healthcare
email : anmashealthcare@google.com
=========================================================================
"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE. HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"
=========================================================================

nRelate Posts Only