>

Friday 12 December 2014

Apakah yang Akan Berlaku Sekiranya Badan Kita Kekurangan Vitamin C.



vitamin c


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Hari tu saya ada kongsikan mengenai "Kenapa Kita perlukan Vitamin C" jadi hari ini saya nak kongsikan apakah kesan kekurangan vitamin kepada tubuh badan manusia. Apakah yang akan berlaku sekiranya badan kita kekurangan vitamin C ?

Seperti yang kita tau, vitamin C merupakan vitamin yang  sangat penting untuk mengekalkan kesihatan badan yang sihat. Vitamin C juga kikenali sebagai asid askorbik. Vitamin C ini penting untuk pembinaan dan pembaikan tisu badan termasuk kulit, tulang, tulang rawan, dinding salur darah, gigi dan lain-lain lagi.


Bagaimana Kekurangan Vitamin C ini Boleh Berlaku?

Kekurangan vitamin C dalam badan ini berlaku apabila kekurangan jumlah yang cukup vitamin C dalam diet. Kekurangan vitamin c dari semasa ke semasa akan menyebabkan kolagen baru tidak dapat dibentuk. Hal ini akan mengakibatkan pelbagai tisu dalam badan tidak dapat dihasilkan serta dibaiki dan akan mengakibatkan kesihatan badan terjejas. Kekurangan vitamin C yang kronik dan berterusan akan (biasanya tempoh lebih kurang kira-kira tiga bulan) boleh menyebabkan penyakit "Skurvi".




Apakah Tanda-Tanda Anda Kekurangan Vitamin C Dalam Badan?


Antara tanda-tanda awal kekurangan vitamin C biasanya tubuh badan anda akan menunjukkan tanda-tanda seperti :
  • Selalu letih dan lemah badan
  • Sakit otot dan sendi
  • Mudah Lebam
  • Terdapat kesan lebam pada kulit

Selain itu , antara gejala lain yang berlaku sekiranya anda kekurangan vitamin c ini, anda akan mengalami:
  • Kulit kering
  • Rambut bercabang
  • Bengkak gusi
  • Hidung berdarah
  • Luka lambat sembuh
  • Imunisasi lemah
  • Pendarahan didalam sendi menyebabkan sakit sendi yang teruk
  • Perubahan pada tulang
  • Penurunan berat badan

Sekiranya tidak dirawat, kekurangan vitamin C boleh menyebabkan penyakit kuning, sesak nafas, masalah saraf, demam dan sawan. Pendarahan didalam otak dan seluruh hati boleh menyebabkan kematian pada sesetengah orang yang mengalami kekurangan vitamin C dan tidak dirawat.




Bagaimana Untuk mengetahui Badan Anda Mengalami Kekurangan Vitamin C ?

Anda perlu membuat pemeriksaan kesihatan. Doktor anda mungkin mengesyaki kekurangan vitamin C selepas bertanyakan beberapa soalan kepada anda serta mendengar tanda-tanda bahawa anda mempunyai kekurangan vitamin C setelah menebuat anda. Ujian darah juga boleh diambil untuk mengukur tahap vitamin C dan boleh membantu untuk mengesahkan diagnosis.

Biasanya doktor juga akan mencadangkan beberapa ujian darah yang lain untuk memeriksa kekurangan lain dalam diet anda. Contohnya, vitamin C juga diperlukan untuk penyerapan zat besi daripada makanan dan sebagainya kekurangan zat besi sering berlaku dalam orang yang kekurangan vitamin C.

X-ray untuk melihat tulang keadaan anda juga boleh dicadangkan kerana perubahan tertentu kepada tulang-tulang, termasuk penipisan tulang, sering dilihat dalam orang dengan kekurangan vitamin C.



Apakah Rawatan Yang Biasa Diberikan Kepada Orang yang Mengalami vitamin C

Rawatan untuk kekurangan vitamin C adalah untuk menggantikan vitamin C yang kekurangan dalam diet anda. Ini boleh dirawat dengan mengambil vitamin C tambahan dan dengan memakan makanan yang kaya dengan vitamin C. 

Anda boleh dirujuk kepada pakar pemakanan untuk bantuan. Selepas satu tempoh masa, vitamin C tambahan biasanya  boleh dihentikan. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk terus makan makanan yang kaya dengan vitamin C selepas tambahan yang berhenti untuk memastikan bahawa anda tidak menjadi kekurangan vitamin C sekali lagi pada masa akan datang.

Bagaimanakah Kekurangan Vitamin C Ini Dicegah?

Kekurangan vitamin C boleh dicegah dengan memastikan bahawa anda mempunyai diet yang sihat dan seimbang yang mengandungi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran termasuk yang tinggi dengan vitamin C. Sebagai panduan kasar, satu oren besar sehari akan membekalkan anda dengan cukup vitamin C.


Oleh itu, Saya ingin mencadangkan anda semua untuk mengambil vitamin C Shaklee sebagai makanan  tambahan vitamin C untuk memastikan kesihatan anda berada dalam keadaan baik.


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai keistimewaan vitamin C shaklee anda boleh klik link entry :



Ha..Jom tingkatkan kesihatan anda dengan ambil Substainned Release VIta-C Plus Shaklee ini..
untuk membuat pembelian jom klik pada gambar dibawah atau hubungi saya pada nombor yang tertera dibawah.



vitamin C
Satu Botol Tahan Untuk 6 Bulan , Sangat Berbaloi



eh..nanti dulu..sempena bualan disember 2014 ini Shaklee telah membuat promosi keatas produk Vitamin c dan Vitamin E.
untuk keterangan lanjut jom klik link:



Inginkan penjimatan lebih 5% pembelian produk shaklee dengan menjadi ahli Shaklee?? Untuk maklumat lanjut klik link dibawah ini.







# produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.


#untuk sebarang pertanyaan @ maklumat lanjut sila hubungi :-


Anis Nasuha
SID : 1154703
Whatsapp/sms : 019-5690905
Fb/pinterest/intagram/tweeter : Anma’s Healthcare
email : anmashealthcare@google.com





=========================================================================


"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE. HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"
=========================================================================

nRelate Posts Only