Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Hari ini saya nak berkongsi sedikit info mengenai Hiperaktif.
agar kita lebih mengenali kanak-kanak hiperaktif.
Apakah Hiperaktif ?
Hiperaktif atau ADHD adalah satu kecelaruan tingkah laku yang biasanya terjadi kepada kanak-kanak. Keadaan ini melibatkan keadaan dimana mereka yang mengalami hiperaktif ini menunjukkan sikap tidak boleh duduk diam (hiperaktif), perhatian mereka suka beralih dari satu fokus kepada fokus yang lain (kurang tumpuan) dan bersikap impulsiviti iaitu menurut kata hati.Satu kajian ke atas kanak-kanak Malaysia berumur diantara 5-15 tahun menunjukkan seramai 4,3 % mempunyai ciri-ciri Hiperaktif. Kebanyakannya dihidapi oleh kanak-kanak lelaki. Hiperaktif ini tiada kajian yang menemui faktor punca utama walaupun faktor genetik dan ketidakseimbangan bendalir dalam otak mungkin penyumbang kepada terjadinya masalah ini.
Kurang Tumpuan |
Ciri-ciri Hiperaktif
- Kurang tumpuan
Biasanya kanak-kanak yang mempunyai Hiperaktif ini mempunyai daya tumpuan yang singkat atau kurang fokus. Mereka sering tidak mengendahkan arahan ibu bapa atau gurunya dan menunjukkan kedegilan serta susah dikawal dan disiplinkan.
Oleh itu, kanak-kanak hiperaktif sering mengalami masalah pembelajaran di sekolah kerana tabiatnya yang suka merayau-rayau, tidak boleh duduk ditempat dan mendengar arahan guru. Biasanya kanak-kanak ini sering dipinggirkan oleh kawan -kawan yang lain menyebabkan dia sering terasa terasing.
- Bersikap Impulsif (mengikut perasaan)
Adakalanya, kanak-kanak hiperaktif ini mempunyai keupayaan intelek yang baik tetapi oleh kerana sikap resah dan perangai impulsifnya menyebabkan dia sukar dikawal didalam suasana sekolah biasa. Pemerhatian daripada perspektif sosiologi, kanak-kanak yang hiperaktif kurang disukai sesama kanak-kanak seusia mereka ini menyebabkan sosial mereka terganggu
Bertindak mengikut perasaan |
- Bertindak sebelum berfikir
Menurut Pakar Pediatrik berkata ADHD gemar bertindak sebelum berfikir, terlalu aktif dan sukar menumpukan perhatian terhadap sesuatu tugasan. Kanak-kanak ini boleh berfikir dengan baik tetapi mereka lebih suka mengikut perasaan.
Rawatan Yang Biasa Digunakan
Ubat ubatan
boleh menurunkan kadar hyperaktiviti kanak-kanak ini dan membantu mereka untuk
belajar dengan lebih baik. Ubat untuk ADHD yang digunakan dalam jangkamasa
panjang adalah diketahui selamat untuk digunakan. Ianya disarankan untuk
kanak-kanak berusia 6 tahun. Ubat yang biasa digunakan ialah Methylphenidate
(Ritalin). Kesan sampingan yang biasa berlaku ialah hilang selera makan, hilang
berat badan dan gangguan tidur.Pengambilan ubat perlu mendapat nasihat dari
pegawai perubatan dan kesan sampingannya perlu dipantau.
Pemulihan
Intervensi tingkah laku
Ada beberapa
teknik yang boleh diguna pakai oleh ibu bapa di rumah dan mungkin boleh
berbincang dengan guru-guru untuk dipraktikkan di sekolah :
- Berikan arahan satu persatu dengan jelas dan pastikan bahawa kanak-kanak tersebut memberi perhatian dan memahaminya.
- Beri pujian sekiranya mereka membuat sesuatu dengan baik. Cara ini akan menaikkan rasa harga dirinya. Berikan pujian dengan spesifik/tepat, contoh: tunjukkan anda berasa gembira kerana mereka telah menyimpan permainan di tempat yang betul.
- Wujudkan satu sistem memberi hadiah untuk menggalakkan kelakuan yang baik. Carta Bintang (hyperlink) adalah satu cara yang bagus untuk membantu kanak- kanak berkelakuan dengan lebih baik.
- Kekalkan kebiasaan aktiviti harian supaya kanak-kanak dapat menjangka apa yang berlaku setiap hari.
- Bantu kanak-kanak mengatur aktiviti harian mereka dengan menyediakan senarai semak untuk memastikan tugasnya disempurnakan.
- Galakkan anak-anak untuk mengawal kata hatinya, umpamanya berfikir dulu sebelum mengeluarkan kata-kata.
- Bina semangat dan kelebihan yang ada pada kanak-kanak itu dan jangan menitik beratkan pada kelemahannya sahaja.
- Tempatkan kedudukan kanak-kanak di bahagian barisan hadapan kelas.
- Minta bantuan guru untuk mencatitkan kerja kerja sekolah di dalam buku khas yang mana kanak-kanak ini boleh menunjukkannya kepada anda semasa di rumah nanti
Pandangan ibu bapa
Ibu bapa juga harus berhati-hati untuk tidak melabelkan kanak-kanak yang normal tetapi sangat aktif dan riuh sebagai hiperaktif. Hal ini bergantung kepada umur dan peringkat perkembangan, dorongan untuk suka bermain adalah dianggap normal. Jika anak anda mengalami pencapaian yang teruk di sekolah yang merosot teruk dan mempunyai gejala seperti diatas dan mengalami masalah interaksi dengan orang lain, kanak-kanak tersebut mungkin mengalami gangguan hiperaktif .
FAKTOR
BERLAKUNYA GEJALA HIPERAKTIF (ADHD)
Faktor
kebakaran, lemas ketika proses bersalin dan tekanan perasaan yang dialami
wanita ketika proses kehamilan mendedahkan kanak-kanak kepada risiko ADHD.
Wanita yang melalui proses kehamilan terdedah kepada pelbagai risiko dan mereka
harus bijak menangani masalah dihadapi itu. Jika wanita hamil berasa tertekan
sama ada di rumah mahupun di pejabat ketika proses kehamilan, bayi di kandung
terdedah kepada pelbagai risiko negatif.
Pergolakan
dalam jiwa, kurang mendapat perhatian suami dan terlalu emosional sekaligus
mendedahkan anak di kandung kepada ADHD. Sehubungan itu, wanita hamil perlu
sentiasa tenang ketika menghadapi masalah dan menanganinya dengan bijaksana
supaya setiap bayi yang dilahirkan berkeadaan sempurna.
Memanjakan
anak juga merangsang sifat dan sikap hiperaktif menonjol dalam diri
pengidapnya. Pemanjaan dapat juga disamakan dengan memperlakukan anak terlalu
manis, memujuk-mujuk makan, membiarkan saja, dan sebagainya. Anak yang
terlalu dimanja itu sering memilih caranya sendiri agar terpenuhi keperluan mereka.
Ia akan memperdayakan ibu bapa untuk memperoleh apa yang diinginkannya serta
kurangnya disiplin yang diberikan oleh ibu bapa kepada anak tersebut. Cara
seperti itulah yang akan membuat anak untuk berbuat sekehendak hatinya. Anak
yang dimanja biasanya pengarahan yang diberikan kepadanya berkurang. Dan kalau disekolahkan
ia akan memilih berjalan-jalan dan berdiri dari pada mendengarkan pelajaran
yang diberikan oleh guru.
Kanak-kanak
yang disyaki hiperaktif perlu dirujuk untuk diperiksa oleh doctor dan akan dirujuk.
Untuk pemeriksaan lanjut oleh Pakar Psikiatri Kanak-kanak. Ahli profesional
yang lain yang juga membantu kanak-kanak ini termasuk Pegawai Psikologi Klinikal,
Pengawai Terapi Cara-Kerja dan guru
Pendidikan Khas.
Oleh itu sebagai ibu bapa kita seharusnya peka terhadap perkembangan anak-anak kita supaya anak kita mendapat perhatian dan kasih sayang yang sewajarnya.
Jom baca enrty Anak Anda Hiperaktif ? Bantulah Mereka dengan Omega Guard Shaklee
"INGIN
MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE. HUBUNGI
SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL
PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE
GROUP EKSLUSIF DI FB DAN TELEGRAM"
Untuk maklumat lanjut klik link dibawah ini.
Ingin tahu bagaimana CARA NAK JADI AHLI
Ingin tahu KELEBIHAN JADI AHLI
Ingin tahu KELEBIHAN SHAKLEE
# produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
#untuk sebarang pertanyaan @ maklumat lanjut sila hubungi :-
Anis Nasuha
SID : 1154703
Whatsapp/sms : 019-5690905
Fb/pinterest/intagram/tweeter : Anma’s Healthcare
email : anmashealthcare@google.com
Pengedar COD sekitar Alor Setar